Jak vybrat tu správnou platformu pro váš e-shop

Výběr e-commerce platformy je rozhodující pro úspěch vašeho byznysu, jeho hladké fungování a růst. Musí splňovat náročné požadavky zákazníků a poskytovat konzistentní uživatelskou zkušenost napříč všemi kanály. Navíc nákupní zvyklosti a chování se mohou změnit doslova přes noc (jako při covidové pandemii). Jak tedy vybrat platformu pro váš e-shop, která vše zvládne a naplní vaše očekávání?

srovnání platforem

Na trhu je jich k dispozici více než 350 platforem, nemluvě o tom, že se vždy můžete rozhodnout pro vytvoření vlastního řešení. Není snadné se v nich zorientovat, protože většina z nich nabízí podobné funkce. Ještě horší je vědomí, že volba špatného řešení může mít nedozírné následky – ztrátu času, peněz a energie pro všechny zúčastněné strany.

Na začátku je třeba myslet na tyto aspekty:

  • Schopnost zvládnout růst v budoucnu – je platforma schopna rychle reagovat a rozšiřovat nabídku a služby? 
  • Jaké jsou náklady na provoz platformy – implementace je pouze prvním krokem, kolik bude stát provoz a údržba?
  • Zákaznická zkušenost – jaké nástroje platforma nabízí, aby zapůsobila na zákazníky, je dostatečně dobrá, aby dokázala držet krok s rostoucím počtem digitálních kontaktních míst?
  • Zákaznický servis – jakou úroveň zákaznického servisu poskytuje (pro podporu konverze, loajality a udržení zákazníků)?

Klíčové otázky, které byste si měli před výběrem platformy položit:

  • Jaké jsou vaše obchodní cíle a potřeby?
  • Jaké jsou vaše technologické požadavky a očekávání?
  • Jaký rozpočet máte na váš e-commerce projekt / e-shop k dispozici?
  • Jaké jsou vaše požadavky na škálovatelnost a flexibilitu?
  • Jaké jsou vaše požadavky na integraci se stávajícími systémy a službami?
  • Jaké jsou vaše právní požadavky a požadavky na bezpečnost a ochranu dat?

Vlastní řešení vs. ready-to-use platforma

Jako firma máte na výběr pouze ze dvou možností: zvolit vlastní řešení nebo již hotovou platformu. Možnost vlastního řešení může na první pohled vypadat velmi lákavě, přesto vede k několika problémům. Může být velmi nákladné a časově náročné a zároveň nebudete moci využít prostředky na rozvoj svého podnikání. 

Nevýhody řešení na zakázku:

  vyšší náklady na vývoj
  řešení již vyřešených problémů a vývoj nových komponent
  alokace kapacity vývojářů na údržbu základního systému namísto podpory podnikání

Z těchto důvodů je dobré zvážit výběr již existujícího řešení, které je dostatečně škálovatelné a jehož údržba a zabezpečení probíhají v době, kdy vy můžete rozvíjet vlastní podnikání. Již vybudované e-commerce platformy vám mohou ušetřit čas a peníze na vývoj. Navíc jsou obvykle intuitivní, snadno ovladatelné, výkonné a optimalizované pro mobilní zařízení.

Jak tedy na samotný výběr platformy?

Výběr správného řešení závisí na vašich cílech v oblasti digitálního obchodování. Musíte mít jasno ve svých obchodních požadavcích a potřebách a přáních svých zákazníků. Je nezbytné tuto fázi nepodcenit a připravit si na toto téma průzkum, uspořádat schůzky se všemi zainteresovanými stranami a podrobit své produkty a služby nekompromisnímu pohledu zákazníků. Jen tak budete mít jistotu, že získáte zákaznicky orientovanou optiku. 

Jako vodítko pro vyhodnocení vašich obchodních kritérií můžete vyzkoušet metodu MoSCoW. Ta je rozděluje do 4 skupin: must haves, should haves, could haves a won’t haves.

Must Have

• Non-negotiable
• Minimum viable product
• Unable to deliver end product without this
• Not legal with it
• Unsafe without it
• Without this project
is not viable

Should Have

• Important but not vital
• Maybe painful to leave out but the solution is still viable
• May need some kind
of workaround

Could have

• Desirable but not as important as Should Have
• Only do if there is
extra time and budget

Won’t Have

• Won’t have this time
around at all
• Out of budget
• Nice to have but has
no real impact

Jaké jsou tedy klíčové aspekty, které byste měli zvážit před výběrem e-shop platformy? Zde je několik důležitých faktorů a omezení, které je třeba zohlednit:

  1. Hosting a vlastnictví platformy
  2. Náklady (TCO – celkové náklady na vlastnictví)
  3. Přizpůsobení, integrace a pluginy
  4. Uživatelská zkušenost (UX)
  5. Výkon
  6. Škálovatelnost a flexibilita
  7. Multichannel
  8. Zabezpečení
  9. Mobilní přívětivost / responzivní design
  10. SEO 
  11. Technická podpora
  12. Další

1. Hosting a vlastnictví platformy

Vlastní hosting vs. cloud

Vlastní hosting: musíte si najít hosting, vyřešit instalaci a postarat se o aktualizace

+  větší kontrola nad platformou, lepší zabezpečení, lepší přehled o datech 
 pracnější, vyšší náklady

Cloud: musíte najít cloudovou platformu

+  nižší náklady na údržbu, lepší zákaznická podpora 
 menší kontrola nad servery (menší flexibilita)

Vlastnictví – open source nebo SaaS

Open source: webhosting, zabezpečení, integrace a analytika jsou vaše zodpovědnost

+  větší kontrola, kód lze upravovat (vhodné pro IT nebo vývojářské firmy)
–  drahá údržba, potřeba technického know-how

SaaS (software as a service = software jako služba): platformu si pronajímáte, úkoly spojené se správou SW tedy zajišťuje poskytovatel

+ levnější, méně pracné, rychlejší time-to-market 
–  omezená flexibilita a přizpůsobení

2. Náklady (Total Cost of Ownership)

Cena je obvykle jedním z nejdůležitějších faktorů, které se při výběru platformy pro e-shop zvažují. Pro mnoho firem bývá tím nejdůležitějším. Snahou by však mělo být najít takovou platformu, která nabízí dobrou rovnováhu mezi nabídkou funkcionalit, škálovatelností a náklady.

Důležitá otázka: jaké budou odhadované roční náklady na platformu? Cena závisí na mnoha aspektech včetně návrhu designu, konfigurace, údržby atd. Proto je zásadní posoudit celkové náklady na platformu, nejen na implementaci (transakční a další poplatky, hosting atd.). Měli byste také zvážit délku smlouvy a odhadovanou životnost platformy.

Další věc, na kterou je třeba nezapomenout, je pohodlí vašich zákazníků – možnost platit prostřednictvím třetích stran (např. PayPal). Vyhněte se platformám, které si účtují přemrštěné poplatky nebo vás zavazují k dlouhodobým smlouvám.

Náklady, které byste měli vzít v úvahu:

  • hosting
  • licenční poplatky
  • údržba 
  • implementace / vývoj
  • náklady na add-ony, pluginy atd.
  • náklady na provize

3. Přizpůsobení, integrace a pluginy

Každá firma má své jedinečné potřeby a požadavky, které předpřipravená platforma nemusí do puntíku splňovat. Hledejte platformu, která je dobře přizpůsobitelná a umožňuje snadnou integraci s nástroji a aplikacemi třetích stran.

Ujistěte se, že vybraná platforma pro váš e-shop má všechny potřebné funkcionality a vlastnosti a nabízí všechny integrace, které potřebujete. Důležitý je rovněž přístup k rozhraní API, které umožňuje snadnou integraci s dalšími systémy, které vaše společnost provozuje.

Mezi nejoblíbenější pluginy patří:

  • nástroje pro emailing
  • nástroje pro účetnictví, daňové kalkulačky
  • platební brány a aplikace pro přepravu
  • věrnostní programy
  • nástroje pro integraci s CRM, ERP apod.
  • automatizace marketingu

Dalším důležitým aspektem je, zda má e-shop platforma funkční komunitu, která se ji neustále snaží vylepšovat a řešit vzniklé problémy.

Co byste měli vzít v úvahu:

  • Jak moc flexibilní platforma je? 
  • Lze ji přizpůsobit konkrétním potřebám podniku?
  • Jaké funkcionality a moduly jsou k dispozici?
  • Jaké integrace platforma podporuje? 
  • Jak snadno se integruje s aplikacemi a nástroji třetích stran?
  • Jak velký je ekosystém kolem platformy? Kolik agentur, vývojářů, lokálních pluginů?
  • Jaký je plán a vize platformy? Je v souladu s vaším podnikáním?

4. Uživatelská zkušenost (UX)

Abyste udrželi krok s konkurencí, musíte poskytovat funkční a intuitivní UX. Je to stále důležitější, protože zákazníkům záleží nejen na produktu a ceně, ale také na nákupním prostředí. Kvalita UX se stává rozhodujícím rozlišovacím prvkem. Měli byste vytvořit elegantní, přívětivé a snadno použitelné rozhraní s řadou různých možností.

Většina platforem nabízí velké množství motivů, ze kterých si můžete vybrat. Některé jsou zdarma, jiná za příplatek. Pokud chcete na své zákazníky zapůsobit, na této položce nešetřete. Pouze dobře zpracovaný design vás odliší od konkurence a z uživatelů udělá zákazníky. 

Z pohledu vás jako zákazníka je důležité zvolit takovou platformu pro váš e-shop, která nabízí vynikající zákaznickou podporu, včetně databáze know-how, návodů a online podpory. Větší společnosti často potřebují i vlastního account managera, který jim poskytne individuálnější podporu.

Co byste měli vzít v úvahu:

  • Jaké možnosti z pohledu UX a UI platforma nabízí?
  • Jaký druh zákaznické podpory je k dispozici? 
  • Je vám případně k ruce account manager pro individuální podporu?

5. Výkon

Jedním z klíčových uživatelských aspektů je rychlost. Ve skutečnosti je to ten nejdůležitější. To, jak rychle se vaše stránky načtou, ovlivní nejen celkový zážitek uživatelů z nakupování, ale také vaše prodeje.

Na čem nejvíce záleží uživatelům?
preference e-shop uživatelů

Vaše e-shop platforma musí poskytovat uspokojivou rychlost i v případě, kdy rostete. Výkonnost můžete začít vyhodnocovat pomocí špatných ukazatelů – dlouhá doba načítání, zamrzlé stránky, 404 apod. A to nejen při běžném provozu, ale i v nákupních špičkách. 

Co byste měli vzít v úvahu:

  • Poskytuje platforma dostatečný výkon?
  • Jak si vede během špiček jako je např. vánoční sezóna nebo Black Friday?
  • Má širokou síť serverů v blízkosti vašich zákazníků?
  • Je optimalizovaná pro mobilní zařízení?
  • Jaká je úroveň podpory pro výkonné SEO (přepisování url, meta tagy, pokyny pro roboty)?

6. Škálovatelnost

Dalším důležitým faktorem je, jak platforma zvládá škálování a aktualizace. Firmy totiž potřebují platformu, která bude schopna růst spolu s jejich podnikáním. Zároveň by měla být připravena zvládnout vysokou návštěvnost a vyšší množství objednávek a podporovat možnosti tvorby více webových stránek a storefrontů.

Co byste měli vzít v úvahu:

  • Jak dobře je platforma škálovatelná? 
  • Zvládne velké objemy návštěvníků a objednávek?
  • Jaké jsou poplatky za další funkcionality a úložiště?
  • V jakých zemích je platforma podporována?
  • Jak si umí poradit s právními požadavky jako jsou předpisy a daně?

7. Multichannel

Využívání různých kanálů pro prodej vašich produktů nebo služeb je pro zvýšení příjmů klíčové. Dobrá e-commerce platforma by měla umožňovat vícekanálový prodej zahrnující sociální média (Facebook, Instagram), marketplaces a mobilní zařízení. Díky tomu se vám povede oslovit širší publikum a zvýšit prodej. 

Co byste měli vzít v úvahu:

  • Jaké multichannel možnosti platforma nabízí? 
  • Umí podporovat sociální média, mobilní zařízení a marketplaces?
  • Má rozhraní API pro propojení s externími systémy?

Mezi další „multi“ prvky, které podporují růst a umožňují oslovení nových trhů, patří podpora více obchodů, jazyků a měn. Pro mezinárodní operace je zvláště podpora více jazyků a měn zásadní, což však může být technicky i logisticky náročné.

8. Bezpečnost

V digitálním věku jsou bezpečné webové stránky zásadní pro zachování důvěryhodnosti ze strany zákazníků. Nezapomeňte, že pracujete s velkým množstvím citlivých údajů a musíte chránit jejich soukromí. Nebudou u vás nakupovat, pokud nebudou mít pocit, že jsou jejich údaje dobře zabezpečeny. Nejčastějšími typy digitálních podvodů v e-commerce jsou krádeže identity, phishing a krádeže účtu. 

Bezpečnost je zásadním faktorem, který je třeba při výběru e-shop platformy zvážit. Hledejte platformu, která má robustní bezpečnostní prvky, jako je soulad s PCI (Payment Card Industry), certifikace SSL (Secure Sockets Layer), prevence podvodů a šifrování dat zákazníků a jejich zálohování.

Co byste měli vzít v úvahu:

  • Jaké bezpečnostní funkce platforma nabízí? 
  • Splňuje standardy PCI DSS a jsou data zákazníků šifrována?
  • Jaká je bezpečnostní reputace e-shop platformy?
  • Jakou má úroveň bezpečnostní certifikace?
  • Jaké další možnosti kromě vestavěného zabezpečení platforma nabízí?
  • Nabízí protokol SSL a bezpečné zálohování dat?
  • Provádí pravidelné bezpečnostní audity?
  • Nabízí dvoufaktorové ověřování pro ochranu citlivých informací?
  • Podporuje ACL (Access Control List) pro zákazníky i vaše zaměstnance?

9. Mobilní přívětivost / responzivní design

Vzhledem k tomu, že počet mobilních transakcí stále roste, musí být vaše e-shop platforma dobře připravená na mobilní zařízení a musí být pro ně přívětivá. Mobilní design a struktura musí podporovat intuitivní a bezproblémovou cestu zákazníka.

Udržování mobilních a desktopových stránek odděleně může být velmi nákladné a náročné na čas a lidské zdroje. Lepším řešením je responzivní design, který automaticky přizpůsobuje zobrazení zařízení, které zákazník používá. Výhodou je také lepší uživatelský zážitek, který toto řešení poskytuje.

Co byste měli vzít v úvahu:

  • Podporuje platforma responzivní design?
  • Kolik responzivních motivů a šablon nabízí?
  • Je možné přímo upravovat HTML a CSS?
  • Jak snadno lze měnit prvky stránek?
  • Můžete si vytvořit vlastní šablonu bez omezení designu?
  • Lze používat technologický stack, který vy a váš tým znáte?
Celosvětové m-commerce prodeje

10. SEO

Chcete-li být ve svém podnikání úspěšní, musí vaše platforma zohledňovat SEO a vytvořit takovou strukturu, která ho bude maximálně podporovat, i s ohledem na neustále se měnící algoritmy společnosti Google. Je třeba dopředu zjistit, jaké SEO funkcionality platforma nabízí – například zda poskytuje možnosti aktualizace metadat produktů, popisky obrázků, přidání vlastního názvu domény nebo blogu, stránkování výsledků vyhledávání, recenze zákazníků, podporu map atd. Všechny tyto funkcionality mohou mít velký vliv na vaše umístění ve výsledcích vyhledávání.

Co byste měli vzít v úvahu:

  • Je možné přejmenovat URL adresy na více SEO-friendly?
  • Podporuje platforma Google Analytics?
  • Poskytuje přístup k souboru robot.txt nebo k mapě stránek XML?
  • Existuje způsob, jak přepsat URL, když se změní URL produktu?
  • Podporuje nativně meta tagy?
  • Funguje web bez JavaScriptu (alespoň pro potřeby vyhledávačů SEO)?

11. Technická podpora

Mnoho situací, jako jsou výpadky nebo poruchy serveru, může zákazníkům znemožnit přístup na stránky a nakupovat. Kromě ztráty příjmů to může mít vliv i na vaši značku. Potřebujete dobrou technickou podporu, která vás z těchto nepříjemných situací co nejrychleji dostane.

Co byste měli vzít v úvahu:

  • Jaká je dostupnost technické podpory (24 hodin denně, 7 dní v týdnu nebo v omezeném rozsahu)?
  • Jaké způsoby podpory nabízí (telefonicky, online, přes chat atd.)?
  • Jaké jsou náklady na podporu?
  • Jak vypadá onboarding?
  • Budete mít k dispozici databázi s know-how?
  • Jaká je historie provozuschopnosti (výpadků) platformy?

12. Další

Možnosti platby

Je nutné, abyste svým zákazníkům nabídli dostatek možností, jak za vaše zboží a služby zaplatit. Proto je nezbytné, aby byl váš e-shop připojen k bezpečné platební bráně. Ne všechny platformy poskytují všechny brány. Klíčem k lokalizaci plateb je geografie. Ujistěte se, že vámi zvolené řešení má dostatečně širokou nabídku plateb.

Personalizace

Personalizace je klíčovým faktorem pro získání a udržení zákazníků. Umělá inteligence (AI) a strojové učení vám mohou pomoci s doporučeními na základě předchozích nákupů, chování zákazníků, demografických nebo psychografických údajů. Teprve pak můžete poskytovat skutečně personalizované služby a posunout své stránky na vyšší úroveň.

Analytika a reporting

Komplexní analytika a reporting jsou nezbytné pro pochopení chování zákazníků, sledování prodejů a konání data-driven rozhodnutí.

  • Jaký druh analytiky a reportingu platforma nabízí? 
  • Dokáže poskytnout podrobné informace o chování zákazníků a prodejích?
  • Lze platformu propojit s analytickými a reportovacími nástroji třetích stran?

Funkčnost a použitelnost obchodu

Systém správy produktů (Product Management System) je klíčovým prvkem vašeho podnikání. 

Měli byste zvážit, zda máte k dispozici následující vlastnosti a funkce:

  • hromadné nahrávání produktů a obrázků ve vysokém rozlišení
  • dynamické filtry 
  • vlastní atributy dat pro produkty, kategorie atd.
  • podpora workflow – pro ověření produktů a článků před jejich zveřejněním
  • kategorizace
  • možnosti přepravy
  • pokročilé funkce (seznam přání, nedávno zobrazené…)

Vytváření kategorií a přiřazování produktů k nim by mělo být snadné a bezproblémové, stejně jako vytváření variant a kombinací produktů.

Systém správy objednávek (Order Management System)

Komunikace se zákazníky ohledně jejich objednávek má být pravidelná a přesná. Očekávají totiž hladký a rychlý proces. Budete potřebovat spolehlivý systém, který zvládne sledování objednávek, zasílání oznámení, komunikaci se skladovými systémy atd.

Náš tip:
Hledejte cloudové, škálovatelné řešení s hotovými funkcemi a vlastnostmi, které od prvního dne uspokojí potřeby vašeho rostoucího podniku. Za zvážení stojí i takové věci, jako jsou pokročilé metody ukládání do mezipaměti a možnost automatického čištění obsahu při aktualizaci popisů produktů. Zajistěte také dobrou zákaznickou/technickou podporu pro své uživatele.

Příklady platforem

Adobe Commerce

Adobe Commerce je flexibilní a škálovatelná open-source e-commerce platforma s bohatým ekosystémem rozšíření a integrací. Je vhodná pro střední a velké firmy, které potřebují individuální přizpůsobení a mít svůj e-shop více pod kontrolou.

Výhody:

  • Velká flexibilita a možnosti přizpůsobení
  • Rozsáhlé možnosti integrace s třetími stranami
  • Podpora prodeje B2B a B2C
  • Aktivní komunita a mnoho dostupných zdrojů
adobe commerce logo

Shopify Plus

Shopify Plus je prémiová verze oblíbené SaaS e-commerce platformy Shopify. Je určena pro střední a velké firmy, které potřebují rychlé nasazení, snadnou správu a škálovatelnost.

Výhody:

  • Snadné nastavení a správa e-shopu
  • Intuitivní uživatelské rozhraní
  • Rozsáhlý ekosystém aplikací a integrací
  • Propracované mechanismy rozšiřitelnosti a přizpůsobení
  • Zákaznická podpora 24/7
Shopify plus logo

Shoptet Premium

Shoptet Premium je česká SaaS e-commerce platforma, která nabízí různé plány pro malé a střední podniky. Shoptet Premium poskytuje pokročilé funkce pro firmy, které potřebují mít svůj e-shop více pod kontrolou.

Výhody:

  • Česká lokalizace a podpora
  • Možnost přizpůsobení
  • Vestavěné marketingové nástroje
  • Snadná integrace s českými platebními a logistickými službami
Shoptet Premium logo

PrestaShop

PrestaShop je open-source e-commerce platforma, která je oblíbená u malých a středních firem. PrestaShop nabízí širokou škálu modulů a šablon, které usnadňují tvorbu a správu e-shopu.

Výhody:

  • Open-source platforma zdarma
  • Velká komunita a mnoho dostupných zdrojů
  • Snadné přizpůsobení a rozšiřitelnost
  • Dostupnost lokalizací
PrestaShop logo

WooCommerce

WooCommerce je oblíbený e-commerce plugin pro WordPress, který je vhodný pro malé a střední podniky. Snadno se integruje s již existujícím webem běžícím na WordPressu a poskytuje řadu možností přizpůsobení.

Výhody:

  • Snadná integrace s WordPressem
  • Velká flexibilita a možnosti přizpůsobení
  • Rozsáhlé možnosti integrace třetích stran
  • Velká komunita uživatelů a mnoho dostupných zdrojů
WooCommerce logo

Vlastní platforma na míru

Výběr vlastní e-commerce platformy šité na míru vašim potřebám může být strategickým rozhodnutím, které nabízí řadu výhod pro podniky, které chtějí vytvořit silnou online prezentaci. Přesto toto řešení vede k několika problémům, které jsme zmiňovali už v úvodu, jako je vysoká nákladovost a časová náročnost projektu.

Výhody: 

  • Nejste omezování limity předpřipravených platforem
  • Bezkonkurenční flexibilita v oblasti designu a funkcí
  • Optimalizovaný výkon – hotová řešení často obsahují i nepotřebné featury či kód, což může mít vliv na výkon webových stránek

Stále váháte jakou platformu zvolit?

Pomůžeme vám! Zanalyzujeme vaše potřeby a doporučíme optimální řešení. Stačí nás kontaktovat pomocí formuláře níže nebo si zde zarezervovat konzultaci a my se vám ozveme.

Zpět na články
Sdílet článek:
Spojte se s námi

    Rezervujte si schůzku zde nebo vyplňte tento formulář a my se vám co nejdříve ozveme:

    Beru na vědomí zpracování osobních údajů.