E-commerce trh klesá, ne každý přežije

Růst e-commerce zpomaluje, tržby obchodníků klesají a některé internetové obchody to nemusí přežít. Jak tedy posílit vaši konkurenceschopnost?

Jak to vypadá z globálního pohledu

Růst e-commerce zpomaluje, tržby obchodníků klesají a některé internetové obchody to nemusí přežít. Podle údajů Shopping Index společnosti Salesforce klesly v prvním čtvrtletí roku 2022 celosvětové tržby z elektronického obchodování o 3 %. Španělsko je jedinou evropskou zemí, kde tržby v oblasti e-commerce v tomto čtvrtletí neklesly, ale naopak vzrostly.

E-commerce rostl vysokým tempem v období po pandemii COVIDU-19. Její postupně slábnoucí vliv a rostoucí míra inflace však měly velký vliv na nedávné zpomalení růstu. Jsme tak svědky prvního poklesu globálních tržeb z elektronického obchodování za posledních 9 let.

Situace v Evropě

Pokud se podíváme na údaje o e-commerce v Evropě, zjistíme, že se online prodeje ve srovnání s loňským rokem snížily o 13 %. Objem objednávek se v prvním čtvrtletí letošního roku snížil o 17 %. Kromě inflace mají podle odborníků vliv na tuto situaci vysoké ceny pohonných hmot a válka na Ukrajině. Spotřebitelé mají nižší kupní sílu, což vede k poklesu online výdajů na zboží dlouhodobé spotřeby.

“Online prodej v Evropě se ve srovnání s loňským rokem snížil o 13 %.”

Jak se daří e-commerce v USA

V Americe je situace o něco lepší, dochází zde „pouze“ ke zpomalení růstu. Podle zprávy Adobe Digital Price Index byl dubnový meziroční růst o 4,5 % výrazně nižší než zhruba 10-12% meziroční přírůstky zaznamenané každý měsíc před pandemií. „Vzhledem k tomu, že spotřebitelům rostou náklady na půjčky a vzrůstá ekonomická nejistota, začínáme pozorovat dopad na online inflaci i výdaje,“ uvedl po zveřejnění čísel Patrick Brown, viceprezident pro růstový marketing ve společnosti Adobe.

Data z českého trhu e-commerce

A jaká je situace v České republice? Podle údajů Heureka eCommerce Insider vzrostl český elektronický obchod v 1. čtvrtletí 2021 meziročně o 80 % a to hlavně díky lockdownu. Letos jsme zaznamenali pokles o 25 %. I přes současný pokles je však obrat oproti období před pandemií mírně vyšší. Meziroční pokles je způsoben kombinací několika faktorů. Jedním z nich je určitě i návrat lidí ke kamenným obchodům. K poklesu přispívá také současná společenská nálada, vysoký růst cen a válka na Ukrajině.

Jak si udržet konkurenceschopnost?

Jak jsme se právě dozvěděli, světový e-commerce trh zažívá ochlazení a situace se pravděpodobně ještě zhorší, protože ceny a úrokové sazby nadále rostou. Co tedy můžete udělat se svým e-shopem, abyste zůstali konkurenceschopní?

Všechno se točí kolem zákazníků a jejich zkušenosti

Retence zákazníků bude v budoucnu ještě důležitější. Ceny reklamy se stále zvyšují, což prodražuje získávání zákazníků nových. Otázka tedy zní: Co můžeme udělat pro to, aby měl návštěvník našeho e-shopu ještě lepší zážitek z nakupování?

Abychom na tuto otázku mohli odpovědět, musíme vědět, co zákazníky při nakupování online zajímá. A na čem uživatelům záleží nejvíce? Je to rychlost! Jste překvapeni?

Možná vám to bude dávat větší smysl, když se zamyslíte nad tím, že vytvoření prvního dojmu nám trvá přibližně 50 ms. Snadno se necháme vyvést z míry a zklamat, když věci nefungují podle našich očekávání. Pokud se stránka nenačte do 3 sekund, 53 % lidí ji opustí. Společnost Deloitte ve svém výzkumu „Milisekundy dělají miliony“ zjistila, že zlepšení rychlosti stránek o pouhou 0,1 s vede k výraznému zvýšení míry konverze (např. o více než 8 % v retailu) a ke zvýšení průměrné hodnoty objednávky. To je jen další důkaz, že rychlost webu je klíčem ke skvělému (nejen) mobilnímu zážitku.

Na čem uživatelům nejvíce záleží?

speed matters
Zdroj: Speed matters: Designing for mobile performance

Jak se můžeme zlepšit?

Je pro vás rychlost webu problém nebo si nejste jisti, jak na tom jste? Můžete to zjistit jednoduchým měřením zde. Pokud se chcete o problematice měření dozvědět více, přečtěte si tento článek.

Zjistili jste, že potřebujete zrychlit? Pravděpodobně se budete poohlížet po komplexním řešení, ale jak by mělo vypadat? Mělo by to být něco škálovatelného a zároveň vyhovujícího požadavkům SEO, vývojářů a nových technologií. Potřebujete řešení, které zvládne vysokou zátěž v období špiček a obchodní růst, má dobré UX a je přívětivé i pro roboty a vývojáře. Navíc by mělo mít zabudovaný mechanismus, který vám udrží výkon na špičkové úrovni, krok s nejnovějšími trendy a které bude v souladu s Core Web Vitals.

Přiměřené náklady

Asi první vás napadne, že by bylo nejlepší vyvinout si vlastní mobilní aplikaci. Bude uživatelsky přívětivá a splní vaše potřeby do posledního detailu. Ale pak přijde na řadu orientační rozpočet… Nikdo nechce zbytečně plýtvat penězi, investice musí být co nejefektivnější. Nativní aplikace je drahá, její vývoj trvá dlouho, a hlavně neběží na všech zařízeních. Dalším problémem může být discoverability (objevitelnost), kdy není pro uživatele snadné ji stáhnout a nainstalovat. Mobilních aplikací je dnes obrovské množství a lidé si je většinou nechtějí stahovat, pokud jim k tomu nedáte opravdu dobrý důvod.

Existuje lepší řešení?

Alternativním řešením může být PWA, progresivní webová aplikace. Ta kombinuje výhody klasických webových a mobilních aplikací. PWA šetří zákazníkům čas, protože stránka se renderuje rychleji, stahuje méně dat a je interaktivnější. To má pozitivní vliv na CX i na vaše prodeje. A v neposlední řadě je mnohem levnější než nativní aplikace.

Díky chytrým funkcionalitám můžete poměrně snadno a rychle proměnit téměř jakoukoli webovou stránku v PWA. PWA lze jedním kliknutím nainstalovat do mobilu nebo počítače a lze ji používat i offline. Stejně jako nativní aplikace nabízí PWA řadu užitečných funkcí, jako jsou push notifikace, podpora offline atd.

Výhody PWA

  • Zlepšuje user experience. Přináší uživatelům pocit, jako by používali aplikaci.
  • Je rychlá. Přenáší méně dat, a proto reaguje na interakce uživatele rychleji.
  • Je jednoduchá na instalaci, nahrazuje mobilní aplikaci. Uživatelé si ji mohou nainstalovat jedním kliknutím, je zdarma a v jejich zařízení zabere jen málo místa.
  • Funguje offline, alespoň některé funkcionality.

Zvyšuje engagement díky webovým push notifikacím. Návštěvníci se častěji vracejí a mají lepší ukazatele zapojení ve srovnání s běžnými uživateli.

Vyberte si to nejlepší

Můžete použít třeba nejvýkonnější PWA framework na trhu, StoreFront X. Je rychlý, škálovatelný a snadno přizpůsobitelný. Tento framework překonává podobné produkty ve všech ukazatelích Lighthouse Performance Score (výkon, přístupnost, osvědčené postupy a SEO). Díky lepší zákaznické zkušenosti snižuje bounce rate, zlepšuje konverzní poměr a má pozitivní vliv na loajalitu zákazníků.

Zpět na články
Sdílet článek:
Spojte se s námi

    Napište nám

    Captcha Plus loading...

    Beru na vědomí zpracování osobních údajů.