Je vaše aplikace připravená na Core Web Vitals?

Google Core Web Vitals jsou nové, uživatelsky orientované metriky, které dokáží ohodnotit vaší aplikaci z hlediska user experience. A rozhodně se nevyplatí je ignorovat.

Core Web Vitals – co vlastně jsou zač? 

Google přišel se třemi základními metrikami, které kvantifikují UX:

  • LCP – Jak dlouho trvá, než uživatel uvidí většinu vašeho obsahu 
  • FID – Jak dlouho trvá stránce, než začne reagovat na akci uživatele 
  • CLS – Jak moc se posouvá obsah na stránce
core web vitals description

Tyto metriky budou mít zásadní vliv na vaši pozici v rámci SERP (Search Engine Results Page) a na váš konverzní poměr. Je důležité, abychom se na tento krok dívali spíše jako na pomoc než jako na trest. Google se snaží pomoci našim zákazníkům, a tím de facto i nám. 

Co se stane, pokud nebudeme připraveni? 

Google Core Web Vitals jsou již nyní součástí vyhodnocování SERP. To znamená, že už v tuto dobu ovlivňují vaší pozici ve výsledcích vyhledávání. Předpokládá se, že význam těchto tří metrik do budoucna poroste. Je důležité si uvědomit, že to neděláte jen pro naplnění nějakých nových metrik, které po vás Google chce. Děláte to pro vaše zákazníky a tím pádem i pro sebe. 

Zkrácení času načtení stránky o pouhou 0,1 s může zvýšit váš konverzí poměr o 5 %. Na rychlosti záleží nejvíce, jak dokazuje mnoho studií.

Zdroj: Speed matters: Designing for mobile performance

Ještě nejste přesvědčeni?

Pokud vaše stránky nefungují dostatečně dobře, zákazníci z nich odejdou. Koupí si to někde jinde. Pomalé a neresponzivní stránky jsou velmi frustrující a konkurence nikdy nespí. Pokud potřebujete tvrdá data podložená studiemi, mrkněte na tento Google nástroj Test My Site a otestujte si vaše stránky. Ve vašem reportu zároveň najdete další pomůcku na evaluaci ROI při zrychlení vaší stránky (viz část reportu “Explore more speed tools”).

Jsou moje stránky připravené?

Je celkem snadné to zjistit. Vyhledávací konzole Google projde váš web a poskytne vám data pro každou URL, takže uvidíte do jaké míry splňujete požadavky na kvalitu stanovené Core Web Vitals, případne co je potřeba zlepšit. K otestování vašeho webu stačí navštívit tuto stránku Google Search Console, aktivovat vyhledávací konzoli a zkontrolovat Core Web Vitals status.

Jděte na Experience -> Core Web Vitals sekce a klikněte na Mobile nebo Desktop detaily.

Jakmile se tímto proklikáte, měli byste vidět graf podobný tomu níže. Ten vám napoví, jak si vaše aplikace vede.  

Podobá se váš graf tomu výše? Většina stránek má podobný výkon, tak se pojďme podívat na to, jak to napravit. 

Není váš výkon dobrý?

Zkontrolujte Lighthouse

Nejjednodušším způsobem, jak zlepšit výkonnost vašeho webu, je úprava typu stránky, která pokrývá většinu vašich URL. Touto stránkou, v případě e-shopu, často býva detail produktu. Pro audit její výkonnosti, proveďte Lighthouse test na této stránce a zjistěte, co je potřeba zlepšit. 

Jak můžete vidět na obrázku výše, Lighthouse nabízí užitečný vhled do toho, co je s vaší stránkou špatně. Pro rychlou nápravu postupujte odshora dolů. 

Zkontrolujte GTM

Můžete strávit desítky nebo stovky hodin zmenšováním velikosti vaší stránky na zlomek původní velikosti a pak se cítit pyšně, že máte zelenou v Core Web Vitals. Bohužel však existuje jeden nástroj Googlu, který to může všechno zabít a pohřbít tak vaše snahy i investice. A tímto nástrojem je GTM. Řekněme třeba, že vaše aplikace má velikost 500 KB, což je docela dost. Podařilo se vám snížit datový objem na 300 KB, možná i méně. A pak vám tam někdo nacpe YouTube media player přes GTM.

Vidíte, kam tím mířím? Musíte mít kontrolu nad akcemi třetích stran. Jinak se vám nepodaří udržet dobrý stav v Core Web Vitals. Zaměřte se na externí skripty vkládané přes GTM a zredukujte je jak jen to bude možné, používejte přístup server-side GTM, abyste zákazníka zatěžovali zbytečným kódem co nejméně.

Zkontrolujte monitorovací a profilovací nástroje 

Dalším slabým článkem mohou být monitorovací nástroje – Hotjar, Sentry a mnoho dalších. Tyto nástroje potřebujeme na monitorování, opravu bugů a v dalších případech. Ale potřebujeme je pořád? Nestačilo by je využít jen krátce po releasu? Máme nějaký reálný užitek z logování chyb, když neproběhl žádný release v posledních 7 dnech? 

Zvažte, jak užitečná jsou data z monitoringu prohlížeče a logovacích nástrojů, jak často a při jakých příležitostech je používáte. Možná je nepotřebujete vůbec… 

A co teď? 

Po přečtení tohoto článku jste optimalizovali stránky a všechno vypadá ok. Google vyhledavač je spokojený, Core Web Vitals jsou zelené, ale na jak dlouho? Musíme se zaměřit na udržitelnost. Ta budete tématem našeho příštího článku.

Chcete se dozvědět víc o Web Vitals, PWA a jejich dopadu na váš byznys? Klikněte na tlačítko níže a podívejte se na záznam celého webináře Time to speed up!

Zpět na články
Sdílet článek:
Spojte se s námi

    Napište nám

    Captcha Plus loading...

    Beru na vědomí zpracování osobních údajů.